Werkloosheidsgraad Maasmechelen voor het eerst in 6 jaar onder 11%

Op 3 juni 2017, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Gisteren werd bekend gemaakt dat Limburg haar kloof met Vlaanderen inzake werkloosheidsgraad nagenoeg volledig heeft weggewerkt. Dat is geleden van de periode voor de mijnsluitingen.

De verkleining van de kloof is, naast de algemene economische heropleving, voornamelijk te danken aan de goede cijfers van de gemeenten die het provinciaal gemiddelde omhoog trokken, waaronder Maasmechelen.

In Maasmechelen zijn de effecten van onder meer de aanwervingen bij VDL NedCar goed zichtbaar: voor het eerst in 6 jaar tijd zakt de werkloosheidsgraad terug onder 11%. Eind mei 2017: 10,54% (-4,55% sinds de sluiting van Ford Genk).

Genk blijft de Limburgse gemeente met de hoogste werkloosheidsgraad, na het inhaalmanoeuvre van Maasmechelen eind 2016.

N-VA Maasmechelen dankt de vele ondernemers die inspanningen leveren om jobs te creëren, en ook de diensten van de Vlaamse regering waaronder VDAB voor hun volhardende initiatieven in het Maasland in goede samenwerking met de gemeentelijke diensten. Dergelijke inspanningen blijven nodig, onder meer zodat Maasmechelen de bedrijfssluitingen van werkgevers als JLG en anderen goed kan absorberen.