Wegenwerken Ringlaan-Rodenbachstraat-Rijksweg op lange baan?

Op 13 april 2017, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

In een van onze vorige krantjes kon u al lezen dat Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) de werken aan het kruispunt van de Rijksweg met de Ringlaan/Rodenbachstraat los wil koppelen van de werken aan de Industrielaan en tankstation Bruno. CD&V en Open Vld Maasmechelen denken daar echter anders over. Zij vroegen minister Weyts om beide projecten weer aan elkaar te koppelen.

De N-VA begrijpt die houding niet want we zouden onder meer de wateroverlast die het kruispunt veroorzaakt al op korte termijn kunnen aanpakken. Uit contacten met het kabinet-Weyts blijkt alvast niet dat de minister de gegeven opdrachten aan het Agentschap Wegen en Verkeer zal herroepen.

Koppel wegenwerken los van elkaar

De werken aan de Industrielaan lossen bovendien de verkeersproblemen rond het tankstation Bruno niet op. Het inmiddels gekende buurtcomité had ook al een procedure ingespannen tegen de werken. De Raad voor Vergunningsbetwistingen gaf de burgers inmiddels gelijk én vernietigde tegelijkertijd de geplande uitbreiding van tankstation Bruno.

Voor de N-VA is het nu van belang om in samenspraak met Vlaams minister Weyts, het Agentschap Wegen en Verkeer, de buurtbewoners en de handelaars in de buurt een nieuw plan uit te werken voor de doorstroming rond tankstation Bruno. Los daarvan moeten de werken aan het kruispunt van de Rijksweg/ Ringlaan/Rodenbachstraat zo snel mogelijk van start gaan als we de verkeersdoorstroming en de wateroverlast willen verbeteren.

N-VA kiest voor samenwerking in plaats van conflict

Door bepaalde plannen door de strot van de buurtbewoners te willen duwen, kiezen de traditionele partijen voor het conflictmodel in plaats van het samenwerkingsmodel. De N-VA wil kiezen voor een duurzame oplossing door samen te werken. Wij willen een nieuw plan uitwerken voor de verkeerssituatie rond de Industrielaan in overleg met de betrokken overheden, de buurtbewoners én de lokale handelaars.

Want als iedereen blijft kamperen op zijn of haar eigen gelijk, komt er nooit een degelijke oplossing.