Vlaamse Regering opent eerste Grensinfopunt (GIP) in Maasmechelen

Op 6 januari 2016, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

De werkloosheidsgraad in Maasmechelen (12,9%) is veel te hoog. Daarenboven blijkt dat er niet alleen een tekort aan vacatures in het Maasland, werkzoekenden vinden ook moeilijk een job in de naburige regio’s. Daarom koos Vlaams minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport Philippe Muyters (N-VA) Maasmechelen uit voor de opening van een 1ste Grensinfopunt.

Vlaams minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport Philippe Muyters (N-VA): "Deze GIP’s faciliteren de grenspendel door workshops te organiseren voor werkzoekenden met concrete vragen over sociale wetgeving. Recent gingen Vlaanderen en Nederland een princiepsovereenkomst aan om de eerste GIP in april 2016 te openen in Maasmechelen."

De oprichting van euregionale Grensinfopunten is een van de vele maatregelen uit het SALK-plan van minister-president Geert Bourgeois.

PRIMEUR VOOR MAASMECHELEN

Als N-VA Maasmechelen zijn we bijzonder tevreden dat Maasmechelen de primeur krijgt. Het Maasland kampt immers met een dubbel probleem: naast het tekort aan openstaande vacatures in onze eigen regio is er een probleem waarbij niet-werkende werkzoekenden moeilijk een job vinden in naburige regio’s. Het GIP kan het vinden van een job net over de grens vereenvoudigen.

Onder meer in Aken (D) en Kerkrade (NL) zijn gelijkaardige Grensinfopunten operationeel, net als in andere regio's in Vlaanderen.

HOGE WERKLOOSHEIDSGRAAD

In het Maasland is de werkloosheidsgraad hoger dan het provinciale gemiddelde met 9,5%, met de stad Genk (13%) en de gemeente Maasmechelen (12,9%) als spijtige uitschieters.

Om meer werk in eigen regio te realiseren blijven we als N-VA Maasmechelen ijveren om de meer dan 12 ha braakliggende bedrijfspercelen op bedrijventerrein Oude Bunders in te vullen met oog op laaggeschoolde jobs.