Vergunningen windturbines leveren 2,6 miljoen op

Op 4 september 2017, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

De firma Trevi uit Gentbrugge heeft de vergunningen binnengehaald om drie windturbines te plaatsen en het windmolenpark uit te baten. Daarvoor had het bedrijf 2,6 miljoen euro veil. Trevi betaalt jaarlijks ook een bijdrage aan de gemeentekas voor recht van opstal en de wiekoverslag.

De oorspronkelijke plannen van het vorige gemeentebestuur om zelf langs de Zuid-Willemsvaart een windmolenpark uit de grond te stampen met zeven (en later vier) turbines, werden al in 2015 afgevoerd. Hiervoor had de gemeente immers een onverantwoorde 15 miljoen euro moeten lenen. Niet iedereen vond dat wenselijk.

De Maasmechelaar wint

Met als uitgangspunt ‘de Maasmechelaar moet er beter van worden’ werd de keuze gemaakt om de plannen voor een windmolenpark niet weg te bergen, maar ten volle rendement te halen uit de verkoop van vergunningen hiervoor. Daarom startte de gemeente een openbare procedure op voor de financiering, bouw en uitbating van drie windturbines, waaruit de firma Trevi als beste uit de bus kwam.

Op die manier winnen de Maasmechelaars twee keer. Ten eerste moeten zij geen lastenverhoging torsen omdat de gemeente geen nieuwe leningen aangaat. Ten tweede vergaart de gemeente wél inkomsten en maakt ze werk van een duurzaam Maasmechelen.

Waarom drie in plaats van vier windturbines?

Oorspronkelijk wou het gemeentebestuur vier windturbines laten draaien tegen de zomer van 2016. Daarom werd in 2015 al een zoektocht naar een privépartner opgestart. Deze werd echter snel stopgezet omdat, ondanks tegenbericht van minister Schauvliege, bleek dat de vergunningen niet (meer) allemaal geldig waren. Haar kabinet bevestigde later die ‘vergissing’.

Bij het opnieuw aanvragen van de vergunningen bleek dat dit moeilijk zou worden voor één van de windturbines en dat dit de voltooiing van het project sterk zou vertragen. Daarom besliste het gemeentebestuur om volop op de drie overige turbines in te zetten. Niettemin namen de procedures, willens nillens, anderhalf jaar in beslag.