Oproep aan kersvers CD&V-schepen Mustafa Uzun: “Importeer geen buitenlandse conflicten en wees schepen voor alle Maasmechelaren”

Op 10 oktober 2017, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Tijdens de gemeenteraadszitting van 10 oktober 2017 greep N-VA-fractieleider Gerard Colson de schepenwissel tussen Mieke Ramaekers en Mustafa Uzun (beiden CD&V) aan om de nieuwe schepen een duidelijke boodschap mee te geven: “Als N-VA Maasmechelen zullen wij niet tolereren dat er buitenlandse conflicten binnen onze gemeente beslecht zullen worden, waardoor bepaalde inwoners gepolariseerd en zelfs beledigd worden.”

Uzun was in het verleden aanwezig bij bezoeken van AKP-kopstukken in ons land. Als klap op de vuurpijl deed hij ten tijde van de staatsgreep in Turkije uitlatingen waarmee hij in één klap alle Vlamingen op gelijke voet stelde met het Turkse regime.

'Jullie vlamingen denken dat jullie allemaal een andere de democratie kunnen voorlezen schamen jullie zich een beetje niet hypocrieten wie van jullie heeft het lef om mij hier te kunnen vertellen wat er in CONGO is gebeurd en dan Erdogan een dictador noemen (...)', plaatste hij in juli 2016 op zijn Facebook-pagina.

INZETTEN VOOR ALLE MAASMECHELAREN

“Met die uitlatingen heeft u gepolariseerd, maakt u een onderscheid tussen Vlaamse Maasmechelaren (zij?) en andere Maasmechelaren (wij?). Wij maken dat onderscheid niet. Alle Maasmechelaren wonen in Maasmechelen, horen dezelfde taal te spreken en maken deel uit van onze Vlaamse gemeenschap. Dat is en blijft ons uitgangspunt. Er is maar één Maasmechelse gemeenschap. We roepen u dan ook op zich in te zetten voor alle Maasmechelaren.”, luidde de oproep van Colson.

“U krijgt een mooi pakket van bevoegdheden, waaronder diversiteit en gelijke kansen. Wij gaan er van uit, maar gaan er ook op toe zien, dat u deze uitdagingen correct invult”, besloot N-VA.

Pro memorie:

Bij het aantreden van de huidige bestuursploeg tussen CD&V, Open VLD en N-VA in 2012 werden voordrachtsakten voor schepenen ingediend. Coalitiepartner CD&V besliste dat Mieke Ramaekers exact één jaar voor de verkiezingen plaats moest maken voor Mustafa Uzun. Diens eedaflegging ging gisterenavond door.