N-VA wil nieuwe werkgelegenheid alle kansen geven

Op 10 april 2017, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

De werkloosheidsgraad in Maasmechelen daalde op twee jaar tijd met 3,5 procent, tot een niveau van 11,5 procent in december 2016. Onze gemeente kan daarmee de beste resultaten van heel Limburg voorleggen. Maar net nu het de goede richting uitgaat met de werkgelegenheid kondigt JLG aan dat ze de vestiging in onze gemeente zal sluiten. De job van 240 mensen zou op de tocht staan. Een zware klap.

Burgemeester vraagt Vlaamse steun die N-VA-ministers al enkele jaren geven

De burgemeester deed daarom vliegensvlug een oproep aan de Vlaamse overheid om dezelfde steunmaatregelen te krijgen als de stad Genk ten tijde van de sluiting van Ford Genk. Wat de oproep nog vreemder maakt, is dat dat Maasmechelen al enkele jaren van dezelfde Vlaamse initiatieven geniet als Genk.

Algemene loonkostenverlagingen, steunmaatregelen voor ontwrichte zones, KlimOp-leningen van de Limburgse Reconversie Maatschappij, initiatieven en opleidingen van VDAB Limburg: Maasmechelen kan hier volop gebruik van maken.

Meer zelfs: op vraag van Vlaams minister Philippe Muyters (N-VA) ontwikkelde VDAB Limburg bijkomende initiatieven voor VDL-NedCar (zichtbaar in de cijfers) én werd een Grensinfopunt opgericht in het Sociaal Huis van onze gemeente.

Om dat te duiden heeft het kabinet van minister Muyters een delegatie van het gemeentebestuur ontvangen. De minister is immers ook bekommerd om de gevolgen van de sluiting van JLG.

Ruimte voor aanwervingsbonus?

De burgemeester verwees ook naar de aanwervingsbonus in Genk, waarbij bedrijven 3 000 euro kregen als ze een extra personeelslid aanwierven. Deze premie, voor een totaal bedrag van 4 miljoen euro, kwam echter niet van Vlaanderen zoals gesteld, maar werd door de stad Genk zelf gefinancierd.

De N-VA ziet tot nader order dan ook geen financiële marge voor dergelijk initiatief in Maasmechelen. Wat niet wegneemt dat wij elk financieel haalbaar voorstel dat private jobcreatie in onze gemeente kan aanzwengelen uiteraard zullen steunen. Met dit gemeentelijk initiatief werden in Genk immers bijna 2 500 nieuwe aanwervingen ondersteund bij bijna 300 werkgevers.

Investeerders vinden voor vrije gronden

Helaas komen de bedrijfsgronden, in tegenstelling tot Ford Genk, niet terecht in overheidshanden en is het aan de eigenaar om een nieuwe gebruiker te vinden. Reden te meer om ook als gemeentebestuur de zoektocht naar investeerders die jobs creëren verder te zetten. Ook voor de 10ha braakliggende industriegronden op de Oude Bunders.

Samengevat:

• De Vlaamse steun die de burgemeester vraagt, geven onze N-VA-ministers al enkele jaren.
  • De N-VA is voorstander van een eventuele aanwervingsbonus, als die financieel haalbaar is, en zal dit dan ook loyaal steunen.
  • Het gemeentebestuur moet de zoektocht naar investeerders die jobs creëren verder zetten.