N-VA wil grootste speelpark van Maasmechelen permanent publiek toegankelijk maken

Op 30 september 2018, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws, Gemeenteraad

Tijdens het Debattle-debat van de Maasmechelse Jeugdraad kwam het voorstel als eerste ter sprake. Bij het onderwerp Asteroïde kaartte N-VA aan dat de huidige meerderheidsploeg met N-VA speelpark Jagersborg in het hartje van Maasmechelen opentrok en er een prachtig groen en open ontmoetingsplaats voor jong en oud van maakte. Met bijkomend gunstig gevolg dat de overlastmeldingen, het sluikstorten en de criminaliteit op die plaats verminderden, mede dankzij enkele geïnstalleerde camera's.

Maar dat is niet genoeg. Waar het kan, moeten bijkomende groene ontmoetings- en speelplaatsen gemaakt worden.

N-VA lanceert het voorstel om het speelpark achter Jeugdcentrum Asteroïde permanent publiek toegankelijk te maken in de periode dat de speelpleinwerking niet actief is. Het speelpark is met 1,5 ha groot ruim 3x groter dan speelpark Jagersborg, maar wordt tot op heden slechts 7 van de 52 weken per jaar gebruikt. Nochtans staken diverse overheden geld in het speelpark. De partij breekt daarom een lans om het park open te trekken en voor en na de Saenhoeve-periode publiek toegankelijk te maken. Dat hoeft niet duur te zijn: een eenvoudig toegangssysteem installeren (zoals het Kruinenpad) en de iets bredere inzet van de huidige speeltuiginspecteurs van de technische dienst.

Sommigen keren zich tegen dit voorstel omdat sommige speeltuigen niet zonder toezicht toegankelijk zouden mogen zijn. Dat hoeft geen rem te zijn volgens N-VA. Praktische drempels kunnen overwonnen worden. Waar een wil is, is een weg.

De bijhorende en langverwachte heraanleg van de parking aan zwembad Prinsenpark is een logisch gevolg.