N-VA is waakzaam over ‘Nieuwe Bunders’

Op 1 september 2011

Het lijkt opvallend stil rond het dossier ‘Nieuwe Bunders’,het nieuwe bedrijventerrein tussen de N78 en de Heirstraat in Opgrimbie. Niets is echter minder waar. Een jaar geleden keurde de provincie Limburg de milieueffectenrapportage ‘Afbakening Kleinstedelijk Gebied Maasmechelen’ goed. Het startschot voor de opmaak van het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) is dus gegeven.

MOBILITEIT EN WATER BLIJVEN PIJNPUNTEN

Tijdens het milieueffectenonderzoek kwamen de twee grootste struikelblokken voor het project nogmaals naar voren. Enerzijds is er de verkeersafwikkeling. Die kan de leefbaarheid van Opgrimbie en de doorstroming op de N78 in gevaar kan brengen. Ook de waterverwerking baart kopzorgen. In het overstromingsgevoelige gebied nabij de Kikbeek zullen namelijk bijkomende verhardingen komen.

N-VA ZOEKT WANKEL EVENWICHT

Onze partij is sinds het begin waakzaam in dit dossier. De N-VA is voorstander van nieuwe bedrijventerreinen en de bijhorende werkgelegenheid. Maar onze partij vraagt ook een vlotte verkeersdoorstroming en een leefbaar Opgrimbie. Het evenwicht tussen al deze factoren is van groot belang voor dit project. Alleen op die manier kan ‘Nieuwe Bunders’ een meerwaarde betekenen voor onze gemeente.

VERSTANDIGE INVULLING BEDRIJVENTERREIN

Alvorens aan het nieuwe bedrijventerrein te beginnen, moet de invulling ervan vaststaan. Stapelruimten brengen immers geen werkgelegenheid met zich mee, productieprocessen wel. Verstandig omspringen met de verkoop van de gronden is dus aangeraden. De N-VA vraagt bovendien dat de verkoop op objectieve criteria gebaseerd is.

De Limburgse deputatie deelde enkele jaren geleden mee dat de werkzaamheden aan 'Nieuwe Bunders' in 2011 zouden starten. Dat is duidelijk niet het geval. Voorlopig vergt het dossier nog wat geduld. Het RUP staat momenteel in de steigers bij de provinciale en gemeentelijke diensten ruimtelijke ordening. Wellicht zal het plan niet meer voor 2012 openbaar gemaakt worden.