Meerderheid en oppositie stellen zich vragen bij ‘plotse’ investeringssubsidie voor hockeyclub

Op 7 september 2018, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Op de gemeenteraad van dinsdag aanstaande ligt een financieringsovereenkomst voor waarbij de gemeente 350.000 euro geeft aan de Hockeyclub Maasmechelen voor de aanleg van een nieuw kunstgrasveld en tribunewerken. “Het dossier werd snel-snel aan de agenda toegevoegd en dat is verdacht.”, luidde het bij meerderheidspartij N-VA. Opvallend feit: zowel de nr. 2 bij CD&V als de nr. 2 bij Open VLD zijn actief bij de hockeyclub, waarvan één als voorzitter.

Tijdens de gemeenteraadscommissie van woensdag 5 september 2018 haalden oppositiepartijen Ademm, Vlaams Belang en meerderheidspartijen N-VA en Open VLD kritisch uit naar sportschepen Johan Wolk (CD&V), toen die de financieringsovereenkomst toelichtte aan de raadsleden. Wolk was de enige aanwezige CD&V-schepen.

KADOOTJE VOOR LEADING LADY’S CD&V EN VLD?

Terwijl Vlaams Belang en Ademm zich kritisch uitlieten over het dossier, merkte de N-VA-raadsleden bij monde van Bert Dexters op dat het dossier een geurtje heeft. “Enkele weken voor de verkiezingen een kadootje uitdelen aan de leading ladys van CD&V en Open VLD: dat lijkt niet op goed bestuur. Waarom nu? Waarom niet later? Oorspronkelijk voorzag men de eerste werken pas in 2019. Bovendien geven we een blanco cheque aan de club aangezien er amper controle is op de facturen. Het gaan nochtans om belastinggeld.”, luidde het.

Ook bij de meerderheidsraadsleden van andere partijen klonk rumoer. Vooral richting de voorzitter van de hockeyclub, die bij CD&V op de lijst staat. Indien de overeenkomst goedgekeurd wordt, zal de lijsttrekker van CD&V, de burgemeester, immers een overeenkomst tekenen samen met zijn running mate.

BEZEGELING VAN HET VOORAKKOORD

“Deze financieringsovereenkomst is de bezegeling van het voorakkoord tussen CD&V en Open VLD.”, stelt fractieleider Gerard Colson (N-VA).

OCMW-voorzitter Erik Ver Berne (N-VA) vroeg zich openlijk af  het de gewoonte was om hockeypleinen in de winter aan te leggen aangezien dit nu bij hoogdringendheid op de gemeenteraad moet komen.  “Men had kunnen wachten tot november voor deze overeenkomst, zodat alle gemeentelijke diensten en de politiek het dossier waterdicht had kunnen maken. Nu worden we gedwongen om snel-snel een blanco cheque te geven.”

BUDGETWIJZIGING KAN WEL WACHTEN

Raadsvoorzitter Andy Pieters (N-VA) achterhaalde inmiddels dat het dossier ook nog eens een budgetwijziging met zich mee zal brengen. “Die kan blijkbaar wél wachten tot de volgende gemeenteraad, maar deze goedkeuring niet. Met investeringen ten bate van de hockeysport kunnen we leven, maar deze manier van werken is moeilijk verdedigbaar.”

“Met deze overeenkomst kunnen jullie Samen. Verder.”, besloot gemeenteraadsvoorzitter Andy Pieters (N-VA), als knipoog naar de CD&V-verkiezingsslogan en het vermeende voorakkoord tussen CD&V en Open VLD.

De N-VA-fractie zal zich in de gemeenteraad wellicht onthouden.