Maasmechelen wil deur sluiten voor bijkomende bezoldigde bestuursmandaten intercommunales

Op 21 juli 2017, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

De nieuwe cvba sLIM die door intercommunale Inter-Media en Nuhma wordt opgericht moet de deur gesloten houden voor bijkomende betaalde bestuursmandaten. Dat is de eenzame mening van de gemeente Maasmechelen en de stad Bilzen. Tijdens een bijzondere algemene vergadering van Inter-Media op maandag 3 juli 2017 gingen echter alle andere gemeentebesturen akkoord met het voorstel van Inter-Media-voorzitter Raf Drieskens (CD&V) om de deur open te zetten voor bijkomende vergoedingen in de toekomst.

Het intergemeentelijk samenwerkingsverband Inter-Media, dochter van Infrax Limburg, zal samen met cvba Nuhma en NV Nuhmeris een nieuwe vennootschap oprichten. Die zou de activiteiten en kennis inzake digitale infrastructuur (Smart Region Limburg) bundelen.

GEEN VERGOEDINGEN: NU NIET, IN DE TOEKOMST NIET

De gemeenteraad van Maasmechelen ging unaniem akkoord met de oprichting van cvba SLIM, onder voorwaarde dat er geen vergoedingen aan bestuurders zouden komen, nu niet en in de toekomst niet. Dat gebeurde al in juni.

Tijdens de raad van bestuur van Inter-Media eind juni doken echter, op voorstel van de voorzitter van de raad van bestuur, CD&V-burgemeester Raf Drieskens van Neerpelt, ontwerpstatuten op waarin de deur werd open gezet voor bijkomende vergoedingen voor de toekomstige bestuurders. Enkel de vertegenwoordiger van Maasmechelen stelde zich daar vragen bij, waarna het Maasmechelse schepencollege een formeel schrijven richtte aan Inter-Media.

STEUN VAN BILZEN, RUMOER IN GENK EN PROVINCIERAAD

“Vanaf de oprichting moet de deur voor bijkomende bezoldigde bestuursmandaten gesloten blijven.”, luidde het.

Eenzelfde kritiek weerklonk tijdens de gemeenteraadszitting van de stad Genk, eind juni, waar gemeenteraadslid Jos Lantmeeters kritiek had op de mogelijkheid tot bijkomende vergoedingen.

GEEN STEUN VAN ANDERE BESTUREN

Tijdens de buitengewone algemene vergadering van Inter-Media op 3 juli 2017 kreeg het standpunt van de vertegenwoordiger van Maasmechelen, N-VA-gemeenteraadslid Nathalie Hamers, enkel bijval van de vertegenwoordiger van de stad Bilzen. Zij keurden de statuten niet goed. Helaas werden ze daarin niet gesteund door de andere gemeentebesturen, noch door het provinciebestuur.