"Inwoners zijn terecht bezorgd om komst derde zorgsite in Mariahof"

Op 22 mei 2016, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, OCMW-raad

Het "Zorgbos", een privéproject met 150 rusthuisbedden en assistentiewoningen, was op maandag 11 april 2016 het gespreksonderwerp tijdens een wijkvergadering in Mariahof. N-VA Maasmechelen treedt de vraag van de inwoners bij om de impact van het geplande Zorgbos op de leefbaarheid van de wijk grondig te analyseren. Dat schrijft ze in haar huis-aan-huisblad, dat volgende week in de bussen valt.

LEEFBAARHEID VAN DE WIJK

De inwoners van Mariahof zijn immers ongerust over de leefbaarheid van hun wijk. Dat bleek tijdens de speciale wijkvergadering over de zorgsite. Inwoners gaven er hun mening over dit privéproject. De meningen liepen erg uiteen. Zo waren er personen die liever geen bijkomende bomen zien verdwijnen en zich vragen stelden bij het sociale isolement van het gebied, maar eveneens personen die het project zinvol achten in het kader van de vergrijzing.

"De N-VA is een voorstander van een groter zorgaanbod in Maasmechelen met assistentiewoningen in de kernen én een derde grote zorgsite.", schrijft de partij in haar huis-aan-huisblad. "Maar we maken er geen geheim van dat we die zorgsite liever gerealiseerd zagen op bijvoorbeeld de verloederde Verbroedering-pleinen aan de Boudewijnlaan, of elders."

OOK ADVIESRAAD TREEDT BUURTBEWONERS BIJ

"De bereikbaarheid, de verkeersveiligheid, het kostenplaatje voor de gemeente en mogelijke hinder zijn terechte bekommernissen. Ook de bevoegde adviesraad, de Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening, treedt de buurtbewoners bij en zegt dat een herinrichting van de toegangswegen Reinhaag en Majoorberbenlaan vanaf de Thomasboslaan tot aan het gebied nodig is."

N-VA laat weten dat ze het dossier verder opvolgt in het belang van de inwoners van de wijk. De wijkvergadering in het vroege stadium van het dossier werd ook om die reden georganiseerd door het gemeentebestuur.