Gemeentelijk personeelsbestand met 13% afgebouwd sinds 2013

Op 4 december 2017, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Hoewel sommige voorbijrazende vacatures soms anders doen vermoeden, is het niet zo dat het gemeentebestuur de ene aanwerving na de andere doet. Integendeel. Naast het zuinig personeelsbeleid binnen het OCMW, zorgde de huidige meerderheid ook voor een afslanking van het gemeentelijk personeelsbestand. Dat blijkt uit cijfers die gemeenteraadsvoorzitter Andy Pieters opvroeg, een momentopname op 1 november 2017.

AFBOUW PERSONEELSBESTAND MET 13%

Het gemeentebestuur doet het in november 2017 met 44 personeelsleden minder dan in 2012. Het personeelsbestand werd met 13% afgebouwd tot een bestand van net geen 207 voltijdse equivalenten. Zo’n 35 personeelsleden werden niet vervangen na vertrek (pensionering, andere job,…), 9 vertrekkende personeelsleden werden intern opgevangen door andere personeelsleden.

Ook het riedeltje dat de gemeente veel meer personeelsleden aanwierf met een hoog diploma, en de afvloeiingen op kap van de korter opgeleiden zou zijn klopt niet. In 2017 is er slechts 0,5 voltijdse equivalent méér met een masterdiploma of gelijkaardig dan in 2013. Op vlak van de bachelordiploma’s zijn er anno 2017 zelfs 2,3 voltijdse equivalenten minder dan in 2013.

GEEN DOEL OP ZICH

Een vermindering van het aantal personeelsleden is geen doel op zich voor N-VA. Het is evenwel noodzakelijk dat we binnen de gemeentelijke begroting geen te groot aandeel middelen aan personeel spenderen. Dat zou immers ten koste gaan van het beleid en de investeringsambitie.

De afbouw tijdens de huidige bestuursperiode is knap werk, maar nog niet voldoende voor onze partij. Zeker niet met het oog op de toekomstige integratie van OCMW en gemeente. Naakte ontslagen zijn uiteraard geen doelstelling, maar in de pensioengolven en het aanwervingsbeleid zitten nog veel kansen. Bovendien mag verkiezingsjaar 2018 geen reden zijn om de trend van de voorbije jaren om te gooien.

N-VA heeft ambitie om ook na 2018 Maasmechelen te besturen. Het personeelsbeleid van gemeente en OCMW zal daarom voor onze partij een belangrijk onderdeel worden van het volgende bestuursakkoord. Tegen het einde van de bestuursperiode 2019-2024 moet voor N-VA het personeelsbudget van de gemeentelijke diensten en OCMW, exclusief woonzorgcentrum en sociaal bedrijvencentrum, maximaal een op voorhand vastgelegd percentage te bedragen van het totale budget. Tussen 2014 en 2017 daalde dat percentage al van bijna 39% naar 36,4%. Dit percentage moet verder omlaag én niet door meer inkomsten te verkrijgen via belastingverhogingen, integendeel zelfs.