Gemeentebestuur mikt op sociale controle en extra verlichting om veilgheid gemeentelijk sportpark te garanderen.

Op 2 juni 2022, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

N-VA Maasmechelen is verheugd te horen dat het gemeentebestuur in de vrijetijd van onze jeugd, door het aanlegen van een skate, pumptrack, speeltuigen voor kleinere kinderen en..., zal investeren. Dit moedigen wij aan.

Onze afdeling vroeg zich af of het gemeentebestuur al voldoende gedacht heeft aan de budgettering van het onderhoud en de veiligheid. Het verleden leert ons dat soortgelijke projecten in onze gemeente snel in verval geraakten, en dat wat als recreatie en ontspannings gebied voor onze jongeren en kinderen bedoeld was snel ingepalmd werd door problematische hangjongeren en plaatsen waar drugs gedeald werden. De maasmechelaar en meerbepaald de jeugd verdienen het om in alle veiligheid gebruik te kunnen maken dergelijke infrastructuur.

Op de gemeenteraad van 03/05/2022 stelde N-VA Maasmechelen een vraag rond het veiligheidsbeleid in het gemeentelijk sportpark. N-VA Maasmechelen pleit er voor om dit nieuw project te wapenen tegen soortgelijke problemen door een waar en sterk veiligheidsbeleid, een aantal verlichtingspalen zoals de bevoegde schepen in de pers voorstelde zal dit echter niet oplossen. Daarom vroegen wij welke bijkomende maatregelingen het bestuur zal treffen opdat dit een veilige en aangename recreatie en ontmoetingsplek zal worden en vooral blijven.

Het antwoord van de bevoegde schepen was eerder mager. Het gemeentebestuur mikt op sociale controle en zal  kijken hoe de verlichting een belangrijke rol kan spelen, verder zouden er camera's komen en zullen de overlastplekken regelmatig worden besproken.

zoals de bevoegde schepen in de pers zelf aangaf kregen onze gemeente en verschillende van haar verenigingen, waaronder de scouts en Patro, de voorbije jaren te maken met diefstal, vandalisme en verregaande overlast van hangjongeren. Wij vragen ons dan ook af of een aantal verlichtingspalen en sociale controle de problemen zullen oplossen.

Wat denkt u?

Gerard Colson, Fractievoorzitter