"Gemeentebestuur gunt burgers en administratie geen vereenvoudiging"

Op 24 januari 2011

Het gemeentebestuur van Maasmechelen wil niet weten van de soepelere richtlijnen voor kleine bouw- en verbouwwerken. Een vergunning blijft verplicht, al werd die op Vlaams niveau net afgeschaft door Minister Philippe Muyters. "Niet serieus", vindt N-VA Maasmechelen.

Sinds 1 december is het voor kleinere bouwwerken, zoals een tuinhuisje of een veranda zetten, niet langer verplicht om een bouwvergunning aan te vragen. Een eenvoudige melding van de werken bij de gemeente moet volstaan.

N-VA Maasmechelen:
"De meldingsplicht betekent een administratieve vereenvoudiging en aanzienlijke tijdswinst voor burgers, overheden en bedrijven. Wie een kleine ingreep aan zijn woning wil uitvoeren, kan dat sneller en met minder administratieve rompslomp. Ook de gemeenten zien de overvloed aan vergunningsdossiers slinken en hebben zo meer tijd om hun kerntaken ten opzichte van de burgers uit te voeren. Maar Open VLD en sp.a Maasmechelen delen die mening niet, en dat is zeer jammer."

"De gemeente krijgt de mogelijkheid in de schoot geworpen om haar burgers en ambtenaren een serieuze vereenvoudiging aan te bieden, en beslist na amper anderhalve maand dat ze het niet eens willen proberen."

Des te opmerkelijk is dat Open VLD in 2009 bij monde van toenmalig Vlaams minister Dirk Van Mechelen vragende partij was voor de meldingsplicht. "Het systeem van de meldingsplicht biedt voor alle betrokken partijen belangrijke voordelen.", klonk het toen.

"Niet serieus.", vindt N-VA Maasmechelen. "Wij roepen het gemeentebestuur alvast op om dit punt af te voeren tijdens de gemeenteraad van aanstaande dinsdag om zo de nieuwe procedure een kans te geven."