Dexters en Hamers (N-VA): "Meer aandacht voor slimme groenkeuze."

Op 1 december 2017, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws, Gemeenteraad

Tijdens de gemeenteraad van dinsdag 28 november kwam het plan op tafel voor de heraanleg van het Vrijthof in Eisden-Dorp. Een plan waarbij het plein de langverwachte facelift ondergaat, de wegen asverschuivingen ondergaan omwille van de verkeersveiligheid én waarbij er veel groen wordt voorzien, waaronder enkele tientallen bomen. Gemeenteraadsleden Nathalie Hamers en Bert Dexters, beiden N-VA, grepen die gelegenheid aan om te pleiten voor een betere groenkeuze.

VERSTANDIG INVESTEREN

"Bij de inplanting van groen in onze gemeente moet goed overwogen worden welk soort groen gekozen wordt. Groen is bij voorkeur onderhoudsarm, wordt best niet te groot/hoog in een dorpskern, mogen geen laaggroeiende wortels hebben omwille van beschadiging van asfalt en klinkers, én hebben best zo weinig mogelijk vruchtverlies zodat de inwoners niet nodeloos geconfronteerd worden met opkuiswerk.", luidde het.

De bevoegde schepen en burgemeester beaamden de argumenten en vroegen alvast aan de gemeentelijke diensten om te bekijken of het gekozen groen op het Vrijthof in Eisden-Dorp geen betere alternatieven heeft. Voor N-VA alvast een belangrijk aandachtspunt bij de realisatie én bij toekomstige projecten. "Met een slimme groenkeuze investeren we slimmer en dat zijn we verschuldigd aan de Maasmechelaar.", besluit het duo.

START DER WERKEN

De werken aan het vrijthof worden nu aanbesteed en zullen in het voorjaar 2018 starten. Voor de aanvang der werken zal rekening gehouden worden met de start van het carnavalseizoen, beloofde de bevoegde schepen nog. De werken zouden tegen de winter van 2018 opgeleverd moeten zijn.