De langverwachte 3de Zorgcluster in het bos: wat vindt u ervan?

Op 29 december 2015, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, OCMW-raad

De toenemende vergrijzing stelt Maasmechelen voor een aantal bijkomende uitdagingen. Deels op het gebied van de zorg, maar ook om onze senioren zo lang mogelijk als actief lid van de Maasmechelse samenleving te laten functioneren. N-VA wil de specifieke behoeften van deze oudere generatie behartigen.

Er werd reeds een rusthuis gebouwd door het OCMW, nl. woonzorgcentrum ‘Heyvis’. Een tweede (private) rusthuis is in gebruik genomen in het centrum van Mechelen aan de Maas: woonzorgcentrum De Maasmeander.

BIJKOMENDE ZORGNOOD

N-VA is altijd van mening geweest dat hogergenoemd aanbod aangevuld dient te worden met kleinschalige clusters van assistentiewoningen in de dorpskernen, én anderzijds een derde grote zorgsite.

Tijdens de vorige legislatuur werden al plannen voorbereid om een derde cluster van zorg te voorzien ter hoogte van Home Fabiola, het zogenaamde ‘Zorgbos’. Aansluitend op de site van Home Fabiola zou een nieuw rusthuis gebouwd worden voor 150 bedden (private investering), gecombineerd met 3x 60 assistentiewoningen, gebouwd worden door de Sociale Huisvestingsmaatschappij Maaslands Huis (publieke investering).

DOSSIER DEED ERNSTIGE VRAGEN RIJZEN

Hoewel N-VA oorspronkelijk 100% achter dit dossier stond, kwamen er bij het erven van dit dossier uit de vorige legislatuur ernstige vragen naar boven:

• 180 assistentiewoningen leggen een bijkomende druk op de omliggende woonwijken, onder andere op het vlak van mobiliteit: hoe kan dit opgevangen worden?
  • Het woonzorgcentrum is relatief sterk afgesloten van de buitenwereld (het centrum, winkelvoorzieningen, openbaar vervoer,…): het betrekken we deze ouderen in onze gemeenschap?
  • De gemeente heeft geen middelen om mee te investeren: beseft de privépartner dit?
  • Willen we zoveel mooie, groene bossen offeren voor bijkomende uitbreiding van onze gemeente? Kunnen we nergens inbreiden?

OOK VERLOEDERING TEGENGAAN

N-VA legde al deze vragen op tafel. Als gevolg daarvan besliste SHM Maaslands Huis alvast om niet mee te stappen in het project. Daarnaast werden door N-VA enkele alternatieve locaties voorgesteld om een derde zorgsite op korte termijn uit te bouwen en gelijktijdig verloedering tegen te gaan:

• De voormalige terreinen van Verbroedering aan de Boudewijnlaan: deze liggen dichter bij het centrum én liggen klaar om morgen te bebouwen;
  • De omgeving van het regiegebouw in Eisden-Tuinwijk: hiermee zou de langverwachte renovatie van het regiegebouw gerealiseerd worden;
  • De site van het oude klooster in Opgrimbie: deze ligt dichtbij de voorzieningen van Opgrimbie-centrum en de zorgvoorzieningen van Mané vzw;
  • De hoek van de Hoekstraat en de Heirstraat in Opgrimbie: om zo eindelijke deze vuile hoek te verfraaien;

Met deze voorstellen trok N-VA naar de coalitiepartners en de privé-investeerder. Dit laatste was echter formeel: men wil enkel investeren in de locatie rond Home Fabiola.

GEEN MIDDELEN VOOR BIJKOMENDE WEGENIS

Aangezien het gemeentebestuur geen middelen heeft om zélf enige financiële bijdrage te leveren voor een derde zorgsite, ook niet voor bijkomende wegenis, legde N-VA zich neer bij deze beslissing. Aan de derde zorgsite zit immers een stevige werkgelegenheid verbonden, wat N-VA zeker niet wil vertragen.

Aangezien de privépartner geen alternatieve site wou, gaat N-VA er van uit dat zij de spade voor het ‘Zorgbos’ zo snel mogelijk in de grond zullen steken. We roepen alvast daartoe op!

N-VA STEUNT PROJECTEN MET DRAAGVLAK

Maar eerst volgt er een openbaar onderzoek. Voor de realisatie van zo’n grote site is er immers een sociaal draagvlak nodig. Alle inwoners, voornamelijk deze van de omliggende wijken, krijgen dus de kans om hun mening te geven. N-VA roept hen om dit actief te doen!

N-VA zal immers het faciliteren van deze zorgsite ondersteunen, voor zover dit op maatschappelijk verantwoorde wijze zal gebeuren en hiervoor binnen Maasmechelen een draagvlak voor is. Laat dus van u horen!