Dagverzorgingscentrum De Moerbei verhuist naar het hartje van Mechelen a/d Maas

Op 27 september 2016, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, OCMW-raad, Politieraad

Dagverzorgingscentrum De Moerbei verhuist naar het hartje van Mechelen a/d Maas. Dat besliste de OCMW-raad vanavond.

Door de huisvesting van de politiezone Lanaken-Maasmechelen tegen 2019 in de Oude Burelen in Eisden, drong een ontruiming van het gebouw en dus een verhuis van het bestaand dagcentrum zich op.

Aangezien het OCMW resoluut kiest voor het behoud van het dagverzorgingscentrum, als vorm van dienstverlening, diende het OCMW langs de andere kant op zoek te gaan naar een nieuwe locatie voor dagverzorgingscentrum de Moerbei.

De OCMW-Raad opteerde in dit verband voor een inplanting van het dagverzorgingscentrum in Mechelen-aan-de Maas op gronden aan de Opperveldstraat die reeds eigendom zijn van het OCMW. Door de afbraak van de oude schrijnwerkerij die reeds jaren het dorpszicht ontsiert, realiseert het OCMW tevens een opwaardering van de omgeving en een grotere territoriale spreiding van de dienstverlening over het grondgebied.

Niet onbelangrijk hierbij is dat het OCMW, anders dan in het verleden het geval was toen men aanzienlijke leningen afsloot voor nieuwe realisaties, nu via een goed en zuinig financieel beleid met eigen middelen kan instaan voor de realisatie van een nieuwe site voor het dagverzorgingscentrum.

Met deze beslissing kan het OCMW zijn waardevolle dienstverlening naar de zorgbehoevende thuiswonende ouderen en hun mantelzorgers in blijven garanderen.

N-VA, de kracht van verandering zowel van het dorpsuitzicht in Maasmechelen als van het eerlijk, sociaal beleid.