Constructieve en positieve gesprekken voor de toekomst van de Maasmechelaar

Op 9 december 2012

Hoewel N-VA Maasmechelen had aangekondigd om discreet te blijven over de coalitieonderhandelingen, dwingt formateur Raf Terwingen ons tot een reactie op zijn persbericht d.d. 9.12.2012.

N-VA Maasmechelen ervaart de gesprekken van de voorbije weken tussen Open VLD, N-VA en CD&V als zeer constructief en positief voor de toekomst van de Maasmechelaar. We moeten echter de vaststelling van de formateur bijtreden: het is tot op heden niet gelukt om tot een bestuursakkoord te komen. De redenen hiervoor zijn divers.

Het is geenszins de bedoeling van N-VA om politieke spelletjes te spelen, en nog minder om de toekomstige burgemeester op te zadelen met een onwerkbare meerderheid. Iedere partij dient te krijgen waar ze recht op heeft, ook in een schepencollege met CD&V (11 op 25 zetels), Open VLD (9 op 25 zetels) en N-VA (5 op 25 zetels). Aangezien geen der partijen meer dan de helft van de meerderheidszetels bezit, kan geen der partijen aanspraak maken op een absolute meerderheid in een bestuursorgaan.

N-VA is er van overtuigd dat een bestuursakkoord niet via de media kan afgesloten worden en organiseert zich , net zoals de voorbije weken, om verder discreet aan tafel te gaan met Open VLD en CD&V, onder leiding van formateur Raf Terwingen. We zijn ervan overtuigd dat als de formateur in deze cruciale fase van de coalitievorming Brussel tijdelijk opzijschuift voor Maasmechelen, hij zal slagen in zijn opzet om een degelijk en werkbaar bestuursakkoord te bekomen tegen het einde van deze werkweek.”