Asielzoekers in Maasmechelen: een stand van zaken

Op 17 december 2015, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, OCMW-raad

Al verschillende decennia beschikt Maasmechelen over een aantal tijdelijke opvangplaatsen voor in procedure zijnde asielzoekers. Deze opvang wordt georganiseerd door het OCMW in het kader van het Lokaal Opvang Initiatief (LOI), erkend en gefinancierd door Fedasil. Deze mensen verblijven hier in afwachting van hun erkenning/repatriëring en verlaten het LOI binnen drie tot vier maanden.

GEEN STIJGING TEN AANZIEN VAN 2012

Aanvankelijk beschikte Maasmechelen over 39 tijdelijke opvangplaatsen, maar door de afnemende instroom medio 2014 werd dit teruggeschroefd met 14 plaatsen. Naar aanleiding van de recente vluchtelingenproblematiek werd er in september 2015 beslist om deze 14 plaatsen terug beschikbaar te maken. Van de huidige 39 plaatsen zijn er momenteel slechts 32 ingevuld. De  hieraan verbonden kosten worden volledig door Fedasil betaald zodat dit niet weegt op de Maasmechelse belastingbetaler.

BASISOPVANG ZONDER LUXE

Ondanks het feit dat we geen incidenten kenden, is het belangrijk dat wij de bezorgdheid van de Maasmechelaar inzake asielzoekers serieus nemen. De mensen die hier tijdelijk verblijven, krijgen een degelijke basisopvang, correct maar zonder luxe. Bovendien worden ze intensief begeleid door de diensten van het OCMW, onder meer op het vlak van de zoektocht naar werk of het leren van de Nederlandse taal.

Op deze manier neemt onze gemeente haar verantwoordelijkheid inzake de vluchtelingenproblematiek  en wordt erover gewaakt dat dit geen bijkomende, permanente druk op ons sociaal weefsel legt.

Dit neemt niet weg dat Maasmechelen haar verantwoordelijkheid zal opnemen in het kader van het federaal spreidingsplan van staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken.